A pandémia alatt, majdnem minden munkahely átállt az otthoni munkavégzésre, ezzel pedig elkezdődtek az online meetingek sorozatai. Több videókonferencia alkalmazást is van lehetőségünk használni, de az egyik legkiemelkedőbb a Zoom. Az ingyenes platform rengeteg bővítménnyel, kiegészítővel van lehetőségünk használni. Alkalmazhatjuk, oktatás, üzleti megbeszélés, előadás terén, de a családot is összehozhatjuk, hogy megbeszéljük kivel mi történt.
Ebben a cikkben megismered, hogyan kell a Zoom-ot alkalmazni, hogyan tudsz regisztrálni a felületre, és milyen beállítási lehetőségeid vannak. Kitérünk a regisztráció nélküli használatra, is amellyel azonnal becsatalkozhatsz egy megbeszélésre. Milyen eszközöket érdemes használnod, és letesztelned a használata előtt. Előfizetésre is van lehetőségünk, ami további plusz funkciókat enged számunkra.
Ne is szaporítsuk tovább a szót, következzen a teljes útmutató, az alkalmazásról. Az alábbi tartalomjegyzék, pedig segít, hogy a megfelelő pontra ugorj, azonnal.
Zoom regisztráció
Elsőként a Zoom regisztrációról, vagyis a fiók létrehozásáról fogunk beszélni. Ahogy említettem, nem szükséges létrehoznunk fiókot, azonban így beállíthatjuk a nevünket, a profilképünket és a regisztráció nélküli becsatlakozás okozta köröket megspóroljuk magunknak.
Látogassunk el a Zoom.us weboldalára.
Ezek után kattintsunk a “SIGN UP, IT’S FREE” opcióra, a következő felületen szükséges lesz megadnunk a születési évünket, ugyanis 16 éves kor alatt nem ajánlott a használata.
Ezt követő lépésben adjuk meg az email címünket, de egyszerűen Google vagy Facebook segítségével is létrehozhatjuk a fiókunkat.
Majd egy aktivációs link fog érkezni az email fiókunkba, amiben kattintsunk az “Activate Account” lehetőségre.
Töltsük ki a mezőket, vezetéknév, keresztnév, jelszó majd jelszó ismétlése. Végül kattintsunk a Continue-ra. A jelszónknak minimum 8 karakterből kell állnia, számot és kis- nagybetűt is tartalmaznia kell. Ezzel készen is van a saját Zoom fiókunk. Utolsó lépésként válasszuk a “Skip this step” lehetőséget.
Zoom telepítése
A Zoom-ot használhatjuk böngészőn keresztül, de letölthetjük a programot a számítógépünkre is. A programot a Zoom letöltése lehetőségeinél fogjuk találni.
Az oldalon válasszuk ki a számunkra megfelelő lehetőséget. Ha a számítógépünkre szeretnénk letölteni, akkor válasszuk a Zoom Client for Meetings opciót, és kattintsunk a Download lehetőségre. Ha 64-bit-es számítógéppel rendelkezünk válasszuk az alatta lévő lehetőséget. Utolsó sorban, ha ARM processzorral rendelkezünk (pl. Raspberry Pi-t használunk), ezt a verziót töltsük le.
További lehetőségeink is vannak, mint a Microsoft Outlook-hoz bővítményként telepíteni. Így az események ütemezésénél, automatikusan létrehozhatunk egy Zoom meghívót, amelyben szerepelni fog az értekezlet linkje, az esemény idejével.
Zoom alkalmazás mobilra
Telefonon keresztül is van lehetőségünk telepíteni a Zoom alkalmazást, és bekapcsolódni egy értekezletre. Ha Androidos készülékkel rendelkezünk vagy Apple mobillal.
Ha felkerestük a megfelelő oldalt, akkor kattintsunk a letöltésre vagy a telepítésre.
A telepítést követően, máris bejelentkezhetünk a saját létrehozott fiókunkkal, vagy egyből csatlakozhatnk egy meetinghez, az átküldött adatok alapján. Végső soron az alkalmazáson keresztül is regisztrálhatunk.
Zoom beállítása
A Zoom beállítását elvégezhetjük közvetlenül a programban, vagy a telefonos alkalmazásban. De a legtöbb, és fontosabb beállítást a webes felületen fogjuk megtalálni, mint az előfizetés, vagy a bővítmények. A bejelentkezést követően, a következő oldal fogad minket.
Itt tudjuk meghatározni a nevünket, hozzáadni a telefonszámunkat a fiókhoz, az időt, a dátum és még rengeteg mást is.
Nyelv beállítása
Nyelv beállítására is van lehetőségünk ezen az oldalon.
Jelenleg magyar nyelv nem érhető el a Zoom-ban, viszont spanyol, német, francia és további külföldi nyelvek igen.
Minden fiók rendelkezik saját meeting ID-val, amelyen keresztül bármikor elérhetnek, és indíthatunk egy online megbeszélést. Ezeket az adatokat is itt tudjuk megváltoztatni.
Ha gyorsan és azonnal szeretnénk megbeszélést tartani küldjük el ezeket az adatokat.
Alapvetően minden egyes ingyenes fiók, maximum 40 perces online megbeszélést tarthat, és 100 résztvevője lehet. Ez az első 1-2 online meeting esetében több óra is lehet, azonban ezután az előbb leírt lesz a limit.
A bal oldalt található Meetings fülön fogjuk találni a beidőzített megbeszéléseket, de akár itt hozhatunk létre mi is egyet.
További fontosabb beállításokat még találni fogunk a Settings menüpont alatt is.
Tekintsük át ezeket a lehetőségeket, és ha kérdésed lenne, bátran tedd fel a komment szekcióban.
Zoom értekezlet (meeting) létrehozása és indítása
Értekezlet létrehozására, a fent látott felületen tudunk létrehozni, programon keresztül vagy mobilon. Kezdjük a program verziót. Bejelentkezést követően azonnal a következő felület fog minket fogadni.
Ha egy azonnali meetinget akarunk létrehozni, kattintsunk a New Meeting opcióra, ha ütemezni szeretnénk egy jövőbeni időpontra, akkor válasszuk a Schedule lehetőséget. Most ezen keresztül fogunk végig menni.
Legfelül az értekezlet nevét tudjuk megadni, majd a kezdési időpontot. Az időtartamra vonatkozólag, ha nem rendelkezünk pro fiókkal, 40 perces lehet maximum, így válasszuk a 45 percet. Rendszeres meetingeket is tudunk beütemezni, ha bepipáljuk a “Recurring meeting” lehetőséget.
Adjunk meg egy jelszót, majd a következő pipával ki- és bekapcsolhatjuk a Waiting Room lehetőséget. Amely egy előszobát biztosít a becsatlakozók számára. Videónál megadhatjuk, hogy legyen-e lehetőség bekapcsolni a videót a résztvevőknek (Participants) vagy nekünk (Host)
A saját naptárunkhoz hozzáadhatjuk azonnal az eseményt, ha nem rendelkezünk bővítménnyel. A következő lehetőségek pedig így néznek ki:
- Engedélyezzük, hogy a résztvevők bármikor csatlakozzanak
- A résztvevők mikrofonját némítsa a program a csatlakozáskor
- Automatikusan rögzítse a megbeszélést a számítógépünkre
- Engedélyezzük vagy blokkoljuk egyes országokból a belépést
Ha készen vagyunk mentsük el az eseményt a Save gombra kattintva.
Ezek után a programban, a felső menüben válasszuk a Meetings lehetőséget és máris megjelenik a létrehozott esemény.
Az online megbeszélés indításához kattintsunk a Start gombra. A Copy Invitation lehetőséggel a vágólapra másoljuk a megbeszélés részleteit, amelyet továbbíthatunk a meghívottak számára. Ha az Outlook programot használjuk levelezésre és kiválasztottuk a Calendar opcióknál, akkor a következő ablak fog felugrani számunkra.
Ezzel máris meghívót küldhetünk a résztvevőknek, akár a céges email fiókunk segítségével.
Saját Zoom online megbeszélés indítása
Ha elkészültünk a beállításokkal és elérkezett az időpont, akkor nincs más teendőnk mint rákattintani a Start gombra, az adott meetingnél.
Kattintsunk a “Join with Computer Audio gombra. Máris elindult az online megbeszélés, az esetleges bejelentkezőket akik a várószobába kerülnek jobb oldalt fogjuk találni.
Kattintsunk az Admit gombra, ha be szeretnénk engedni a felhasználót. Ha automatikusan nem jelenik meg a jobb oldali sáv, akkor a képernyő alján található “Participants” – azaz résztvevők lehetőségre.
Csatlakozás egy meglévő értekezlethez
A csatlakozás a legegyszerűbb művelet, egyszerűen az emailben, vagy az eseményben található gombra kattintsunk rá. Ezek után a következő ablak fogad minket.
Ha rendelkezünk asztali alkalmazással, akkor a felugró ablaknál válasszuk a Zoom Meetings megnyitását. Ha csak a böngészőn keresztül szeretnénk bejelentkezni (így egyes funkcióktól megfosztjuk magunkat, mint a képernyőre való írás), akkor a Mégse gombra való kattintás után megjelenik egy alul található szöveg.
Válasszuk a Join from Your Browser opciót. Engedélyezzük a kamera és mikrofon használatát. Adjuk meg a nevünket, és kattintsunk a Join gombra, és már is bent vagyunk a megbeszélésen.
Csatlakozás egy Zoom értekezlethez mobilon keresztül
A mobilos alkalmazás felépítése teljesen megegyezik az asztali programéval. Tehát, ha tudjuk kezelni az utóbbit, nem lesz problémánk az appal sem.
A csatlakozáshoz ismételten, csak az emailben található linkre szükséges rákattintunk és azonnal megjelenik az applikáció használatának lehetősége. De megadhatjuk a meeting ID-t és a jelszót is a csatlakozáshoz.
Az értekezletet létrehozása is változatlan telefonon.
Mikrofon és kamera kikapcsolása
A mikrofon és kamera be és kikapcsolását, az alul található menüsávban tudjuk megadni.
Amennyiben egy áthúzott piros csík szerepel az ikon felett, le van némítva a mikrofonunk, illetve a webkameránk. Amennyiben nem működne a mikrofon vagy a kamera, az ikon jobb felső sarkában található nyilacskára kattintva tudjuk behozni a beállításokat.
Itt válasszuk ki a megfelelőket és máris működnie kell a programnak. Gondoskodjunk a jó minőségről, egy jó webkamera segítségével, de otthonra és a tárgyalótermekbe is alkalmas videókonferenciás termékeket is választhatunk.
Képernyő megosztása
A képernyő megosztása hasonló módon történik, a középen található zöld “Share Screen” gomb biztosítja ezt a funkciót. Ha rákattintottuk a következő ablak fogad minket.
Itt kiválaszthatjuk a teljes képernyőt (Screen), de külön az alkalmazás ablakát is, ha nem szeretnénk megmutatni véletlen más alkalamzást. Az Advanced fülön, további lehetőségeket is kapunk, mint a PowerPoint háttérként való használatát, a teljes képernyő csak egy részének használatát, vagy egy másodlagos kamera használatát, pl. egy matematikai feladat megoldásához.
Fontos, ha szeretnénk a hangot is megosztani, ahhoz pipáljuk be a bal alsó sarokban található “Share sound” opciót. Csak így fogják a résztvevők hallani, ha videót játszanánk le.
Zoom háttér beállítása
A Zoom programban a háttér beállításához, szükséges letölteni az asztali programot. Ezek után a meeting közben is van lehetőségünk meghatározni, de érdemes előtte pontosítani ezt. A lehetőséget a Settings opciónál fogjuk találni.
Itt kiválaszthatjuk, hogy virtuális hátterünk legyen, elhelyezzünk-e videó filtert, vagy változtassunk a szemöldökön, szakállon, vagy a szájon. Számos streamer eszközt is használhatunk, hogy még profibbá tegyük a megbeszélést, mint egy softbox vagy egy zöld háttér. Természetesen egy jó webkameráról is gondoskodnunk kell, ha nem laptoppal vagy már egy régi darabbal rendelkezünk.
Zoom előadás felvétele – rögzítése
A Zoom megbeszélést, bármely résztvevő felveheti, de főleg a közvetítő dolga. Ezt megtehetjük a programon belül, az alul található “More” három pöttyre kattintva, majd a Record on this computer opciót választva. Erről egyből értesül az esemény szervezője.
A Zoom által készített felvételek a Felhasználó -> Dokumentumok -> Zoom mappában fogjuk megtalálni.
A másik lehetőségünk, ha egy streamer programot, vagy egy rögzítő alkalmazást használunk, mint az OBS Studio, vagy a beépített Xbox Gamebar segítségével.
Zoom élő közvetítés
Élő közvetítésre, vagy streamelésre két opciónk van, vagy előfizetünk a Zoom szolgáltatására, és akkor lesz lehetőségünk bekapcsolni. A második esetében pedig egy külső alkalmazást használunk és azon keresztül fogjuk az ablakot, vagy a teljes képernyőnket közvetíteni.
Az első esetében, az előfizetés után, a webes felületen a beállításoknál, fog megjelenni egy lehetőség az “In Meeting (Advanced)” alatt, Allow livestreaming of meetings. Pipáljuk be a lehetőséget. Ezt követően a webes felületen hozzuk létre a meetinget, majd a mentést követően megjelenik a “Live Streaming” fül. Itt töltsük ki a megfelelő adatokat, és határozzuk meg a streamer platform által adott Stream URL-t és Keyt.
Kezdjük el a meetinget, majd az alsó menüsávban ismét válasszuk a “More” opciót, és a “Live on Custom Live Stream Service” opcióra kattintva indíthatjuk a közvetítést.
Ha nem gondoskodtunk előre a beállításokról, akkor egy felugró ablakban ismét lesz lehetőségünk meghatározni a fent leírt adatokat.
Zoom élő közvetítés külső program segítségével
Ha nem a Zoom beépített lehetőségét szeretnénk, használni, vagy plusz opciókat szeretnénk, akkor egy stream programra lesz szükségünk. Az egyik legjobb választás az OBS Studio vagy a Streamlabs OBS. A TechBloggeren rengeteg beállítást és útmutatót találsz a streamelésről. Nem utolsó sorban, akár LinkedIn-re is közvetíthetsz.
Zoom előfizetés ára
Alapjáraton ingyenesen használhatjuk a programot, azonban ez limitációkkal jár. A következő táblázatban jól látszódik, hogy milyen előfizetési csomagok vannak, és azok milyen lehetőségeket biztosítanak.
Free (Ingyenes) | Pro | Business | Enterprise |
Nincs költség | $14.99 (~4600 Ft) | $19.99 (~6100 Ft) | $19.99 (~6100 Ft) |
Maximum 100 résztvevő | Maximum 100 résztvevő (de akár 1000, bővítménnyel) | Maximum 300 résztvevő | Maximum 500 résztvevő |
Maximum 40 perces megbeszélések | Maximum 30 órás megbeszélések | SSO (Üzleti bejelentkezés) | Korlátlan tárhhely |
Élő közvetítési lehetőség | A megbeszélés szövegének automatikus rögzítése | A megbeszélés szövegének automatikus rögzítése | |
1GB felhő tárhely | Saját webcím | Főleg multinacionális cégek számára | |
White label (vállalkozás márkájának használata) |
Zoom előfizetés lemondása
Jelentkezzünk be a webes felületre, majd a bal oldali menüben válasszuk ki a “Billing” opciót az Account Management alatt.
Ezek után a Current Plans opciónál meg fog jelenni a jelenleg aktív csomagunk.
Ha szeretnénk lemondani, egyszerűen kattintsunk a “Cancel Subscription” lehetőségre.
Összegzés
Mielőtt belevágnánk fontos, hogy leellenőrizzük az eszközeinket. Megfelelő háttérrel rendelkezzünk, és jó minőségű webkamerával és eszközökkel. Néhány cikket is elolvashatunk, hogyan legyünk magabiztosabbak a kamera előtt.
Mennyi a zoom előfizetés ára?
A Pro előfizetés ára $14.99 (~4600 Ft), amellyel már 30 órás megbeszéléseket tarthatunk. Az ingyenes verzióban, maximum 40 percesek lehetnek az online meetingek.
Hogyan tudom lemondani a Zoom előfizetést?
A beállításoknál található Account Management opciót válasszuk, majd azonnal látni fogjuk a jelenlegi előfizetésünket a Current Plans opciónál. Kattintsunk az aktív előfizetés jobb alsó sarkában található Cancel Subscription gombra.
Hogyan küldhetek meghívót másoknak a Zoom értekezletre?
Az esemény létrehozását követően, egyszerűen kattintsunk a Copy Invitation gombra, és küldjük el az adatokat emailen keresztül. Ha Outlook-ot használunk, akkor készíthetünk egy eseményt, amelyben megadjuk a résztvevőket, az esemény leírásában pedig a Zoom által megadott adatokat helyezzük el.
Hogyan készüljek fel egy Zoom értekezletre?
Fontos, hogy mielőtt megnyomnánk a Start gombot, ellenőrizzük le a hátteret, a webkamerát, és a mikrofont. Nem utolsó sorban magunkat is. Ha minden elkészült, akkor még állítsuk be a kamerát, hogy megfelelően helyezkedjünk el a képen és a háttér is úgy jelenjen meg, ahogy szeretnénk. Ezek után indulhat a megbeszélés.
Helló!
Klassz az összefoglaló, csak azt nem írtad le, hogy ami pénzbe kerül, az mennyi időre annyi, amennyi?
1 nap?
1 hét?
1 hónap?
1 év?
Ameddig le nem mondjuk?
Szia Ricsi!
Az összes előfizetés egy hónapra szól, azonban nem mindegy, hogy egy évre fizetsz elő, vagy csak egy hónapra. Természetesen ha az egy évet választod, akkor 1-2 hónapot megspórolhatsz, de egy összegben kell kifizetned az előfizetést.
Kedves Sándor!
Hogyan tudom letölteni a résztvevők listáját egy fájlba ZOOM értekezlet közben?
Üdv
Szia! Az elmentett rögzített videót, hogyan tudom elkűldeni emailben a résztvevőknek, hogy vissza tudják ők is nézni?
Köszönöm válaszod!
Andrea
Szia! A programban, a megbeszélések oldalon lesz megtalálható a felvételek gomb. Arra kattintva megtalálhatóak ezek a videók. Innentől kezdve már egyszerű a helyzet, csak meg kelll osztani a résztvevőkkel!
Szia!
Mint résztvevő veszek fel egy Zoom anyagot és elküldöm a többi résztvevőnek.
A tanfolyam 2 órás volt, s a befejezés után a Zoom 2 órán keresztül konvertált, és MP4-ben jelent meg a felvett anyag, amelyet el tudtam küldeni.
Van-e arra mód, hogy a Zoom csatlakozás és a Record gomb megnyomása között valahol beállítsam, hogy ebben a formátumban kérem és nem abban a valamiben, amit majd mp4 formátummá konvertál?
Letöltöttem a Zoom-ot, nem regisztráltam (mert én csak résztvevő szoktam lenni), s addig semmilyen felület nem nyílik fel, amíg nem csatlakozom egy Zoom értekezlethez. Van mód arra, hogy ezt valahol beállítsam?
Előre is köszönöm a választ,
Szia, Rita