Az üzleti közösségi médiának is szokták szólítani a LinkedIn-t. Ahol újabb partnerekre és barátokra tehetünk szert, ahol megoszthatjuk a gondolatainkat és bemutathatjuk tapasztalatainkat. A streamelés terjedésével, pedig a vállalkozások számára a platform lehetőséget biztosít online közvetítésre. Így eseményeket és előadásokat is tarthatunk az oldalon keresztül.
Ebben a cikkben áttekintjük, milyen eszközök szükségeseket a Linkedin Live Video-n való közvetítéshez, milyen programok és hogyan tudjuk igényelni a lehetőséget a streamelésre. Amelyre sokan gondolhattak a pandémia ideje alatt. Most egy részletes útmutatóban ez egyben megvalósítható.
Ha már indítottunk közvetítéseket, tartottunk Zoom vagy más platformokon eseményeket, akkor sok lépés már ismert lehet. Áttekintjük mely eszközök milyen lehetőséget biztosítanak számunkra, illetve egyes alkalmazások hogyan tehetik még életszerűbbé a streamelést.
Hogyan kezdjünk neki?
Három fő tartalmi egységre fogjuk lebontani a LindkedIn-re való közvetítést. Az elsőben a LinkedIn Live Video kritériumait, nézzük meg, illetve milyen lehetőséget biztosít ez számunkra. A második részben az eszközöket és a programokat, amelyek elengedhetetlenek, hogy streameljünk. Harmadik pontként pedig szót ejtük a közvetítés tartalmi részéről.
LinkedIn Live Video
A LinkedIn Live Video, az összes hasonló streamer platform-on megtalálható funkciót teszi lehetővé számunkra, a közvetítést. Azonban a többi platformmal ellentétben, itt a professzionális, leginkább az üzleti réteget érhetjük el. Ennek értelmében nem mindenki számára érhető el ez a lehetőség.
Így nem minden oldal, fiók esetében fogják megadni az engedélyt a streamelésre. Néhány kitétel és kritérium van a lehetőség engedélyezésére. Egy adott reputációval már rendelkeznie kell az oldalunknak. Ez azt tartalmazza, hogy bizonyos követőbázist, eseményt és poszt megtekintést elértünk. Tehát azok az oldalak, amelyeket két nappal a streamelési engedély lekérése előtt hoztak létre, biztosan nem fogják megkapni ezt az engedélyt.
Tehát a “how to get rich quick” és hasonló közvetítések ezen a platformon nem fognak működni. De nézzük meg a pontos követelményeket, amelyeket itt is megtalálsz.
- A személyes fióknak, vagy az üzleti oldalnak több mint 150 követővel kell rendelkezni,
- Eredeti és egyedi tartalmakkal kell rendelkeznie, mindemellett rendszeres jelleggel posztok, képek és videók is megtalálhatók az oldalon, vagy a fiókon,
- Az oldal, vagy fiók megfelel a “Professional community policies” sztenderdnek, azaz szakmai háttérrel rendelkezek és hozzájárul a közösséghez,
- Lényegében mindenhol elérhető a lehetőség, kivéve Kínában.
Az első és utolsó ponttal valószínűleg nem lesz problémánk, azonban a középső kettővel már annál inkább. Kezdjük a Professional community polices tanulmányozásával.
Milyen sztenderdeknek kell megfelelnünk?
A fent említett rendelkezés vagy irányelv, összefoglalva a szakmaiságról, a közösséghez való hozzájárulásról és a tiszteletről szól. Az utóbbi esetéről remélhetőleg nem kell beszélnünk, mert a LinkedIn alapjai ezen épülnek fel. Annál inkább a szakmaiságról és a közösségről.
Szakmaiságot leginkább egy cikkel tudjuk megteremteni, és itt nem egy cég ajánlóról van szó. Egy jól kidolgozott, átgondolt, nem csak a felszínt kapargató tartalomról beszélünk. Már régóta jelen van a magyar piacon is ez a közösségi oldal, így jócskán fogunk találni hasonló bejegyzéseket. Tovább görgetve a gondolatot, érdemes azon kategórián belül cikket írnunk, amelyre fókuszálni fog a közvetítésünk is. Természetesen ez nem kritérium, csak egy ajánlás.
Élő közvetítés révén, videókkal is kell már rendelkeznünk, nem utolsó sorban ha már tartottunk más platformon online közvetítést, akár egészében is megpróbálhatjuk feltölteni, vagy a YouTube-ra feltöltött verziót megosztani.
De ezt akár ötvözhetjük egy kommentben is. Rengeteg szakmai bejegyzést találunk, akár egy felméréssel, vagy egy kérdéssel kapcsolatban. Bátran osszuk meg tapasztalatainkat és vegyünk részt a beszélgetésben. (Ne toljuk fullba a kretént, ugyanis egyből lerí, ha fals emberek vagyunk.)
A sztenderd további elemeit, amelyek egyes részei az alapvető emberi tulajdonságokra épül (ne bántsuk a másikat, ne osszunk meg félrevezető tartalmat, és ne spammeljük teli a hírfolyamot), nem kell tovább részleteznünk.
Ahogy végigmentünk ezeken a dolgokon láthatjuk, hogy lényegében ugyanazt rejti a két pont. Egy kulcs momentuma van még, a rendszeresség. Ez habár sok mindent jelenthet, heti 3-4 posztal rendelkezzen a fiókunk vagy oldalunk.
A további pontok, amelyeket közvetlenül nem említenek meg, de nagy hatása van az elbírálásban:
- Kétfaktoros hitelesítés bekapcsolása, az oldalt üzemeltetőinek számára
- Korábbi tartalmak áttekintése, nem odaillő szavak és bejegyzések keresése
- Teljesen nyílt oldal, elérhető cikkek és bejegyzések
Ha elsőre nem kapjuk meg az engedélyt, ne ijedjünk meg, valószínűleg majd többször szükséges beadnunk a kérelmet a funkció biztosításához.
Végső soron pedig ezen a linken keresztül tudjuk igényelni a LinkedIn Live Video közvetítésének lehetőségét.
Ha megkaptuk az engedélyt
Ha megkaptunk az engedélyt, akkor már is lehetőségünk van streamelni. Azonban ne hamarkodjuk el a lépést. Két lehetőségünk van a streamelésre, vagy egy harmadik platform segítségével, vagy egy programmal közvetlenül.
Eszközök & Alkalmazások
Kezdésként a szoftveres megoldási lehetőséget nézve, két választásunk van, az egyik ha egy platformot választunk, a másik egy program segítségével streamelünk. A legjobb stream programokat itt megtalálod, azonban a platform terén a Restream.io-val, program esetében pedig az OBS Studio-val nem lövünk félre.
Ha a platformot választjuk, akkor egy alapvető engedélyezés után, már nincs más teendőnk, csak elkezdeni közvetíteni. Habár a Restream.io képes egyszerre több platformra is közvetíteni, sőt ha szeretnék összekötni a két megoldást, a professzionalitás miatt. OBS Studio, vagy Wirecast segítségével csatalkozhatunk a Restream.io-ra. (Habár utóbbi képes egyszerre több platformra való közvetítésre).
Ha csak a programos megoldást választjuk, akkor szükséges beállítanunk a programot és a csatlakozáshoz szükséges adatokat. A kimeneti beállításokhoz a következő ajánlást kapjuk, amelyet érdemes követnünk.
Felbontás | 720p Elegendő; 1080p Ajánlott |
FPS | 30 fps |
Kulcsképkocka időköze | 2 |
Videó bitráta | 3.5 Mbps Recommended; 6 Mbps Maximum |
Audio bitráta | 128 Kbps audio |
Audio mintavétel | 48 KHz sample rate |
Kódolás | H.264 video, AAC audio |
Protokoll | RTMP |
Mindezek előtt, mindegy melyik megoldást választjuk, egy megfelelő internetsebességgel kell rendelkeznünk. Minél nagyobb felbontást és az ehhez szükséges bitrátát használjuk streamelés során, annál nagyobb internetre lesz szükségünk. A Wi-Fi-t lehetőleg engedjük el.
Stream kulcs és URL lekérése – Stream program
Ha a programos megoldás mellett döntöttük, akkor a következő lépéseket kell tennünk, hogy igényeljük a stream key-t és stream url-t, amelyet meg kell adnunk a programban.
Figyelem: miután lekértük ezt a kulcsot indulhat is a stream, tehát majdnem ez az utolsó lépés.
- A következő oldalon indíthatjuk el a streamelést: https://www.linkedin.com/video/golive/now/
- A “New stream” opciónál válasszuk a “Go live now” lehetőséget
- Készítsünk egy új posztot, a fiókunk vagy oldalunk segíségével
- Your Stream details – Title -nél határozzuk meg a stream címét
- Stream settings lehetőségnél a Get URL-nál fogjuk lekérni az adatokat
- Mindezek előtt válasszuk ki a Region-ből a hozzánk legközelebb lévőt. Europe North vagy West egy jó választás lehet.
- Másoljuk ki a Stream URL-t és a Stream Key-t, és adjuk meg az OBS Studio-ban. (Amint a stream programban elindítjuk a közvetítést élőben leszünk a platformon.)
Közvetítéshez eszközök
Habár manapság már elegendő egy telefon a közvetítéshez, a LinkedIn-en meg kell adnunk a módját az élő közvetítésnek. Nem nagyzólhatjuk el a laptopunk kamerájával, vagy a beépített mikrofon és a felpördülő ventillátor adta csodálatos zajok harmóniájának.
Kezdésként egy streamer webkamerát érdemes választanunk, amelyek megadják a kellő minőséget egy élő adás lebonyolításához. Streamer eszközökre is szükségünk lehet, mint a mikrofon, softbox, vagy háttér. De akár bevethetjük a pandémia ideje alatt beszerzett videókonferencia eszközeinket, vagy lecserélhetjük egy DSLR kamerára is.
Minden esetre teszteljük le a felszerelésünket kétszer, mielőtt rákattintanánk a “Live” gombra.
Közvetítés tartalma
Ha a LinkedIn-t választjuk a közvetítés platformjának, akkor már valószínűleg tiszta képpel rendelkezünk, hogy mit is szeretnénk elérni vele és ezt milyen módon fogjuk tenni. De egy dolog megszerezni a streamelés lehetőségét, és ismét egy másik megtartani azt. Szerencsére ehhez is kapunk ajánlást a LinkedIn-től, nem is egyet.
- Hagyjuk a spamelést, és csak a promócióra fókuszálást
- Ne legyen előre rögzített felvétel
- Minimum 15 perces legyen az élő adás, így van lehetőség értesíteni mindenkit és ennyi idő kell a becsatlakozáshoz
- Ismét a “how to get rich quick” és csak az én módszerem működik a LinkedIn-en közvetítéseket mellőzzük
- Szponzor logók ne domináljanak a videóban
- Kerüljük a több perces “mindjárt kezdjük” képernyőt
- Szakmaiság, szakmaiság, szakmaiság
Habár magyar nyelven nem érhető el a LinkedIn és valószínűleg nem is lesz, az nem azt jelenti, hogy egy magyar support nem fogja leellenőrizni a közvetítést.
Csak rajtunk múlik
Megannyi lehetőség, rengeteg beállítás, de igen megéri. Mondhatni még teljesen nyitott piac magyar területen, hogy valaki online közvetítést tartson a LinkedIn-en, magyar nyelven.
Habár elsőre elég nehézkesnek tűnhet megfeleni ezeknek a kritériumoknak, viszonylag könnyen elérhetőek. Már más kérdés, hogy a közvetítéssel mit tudunk elérni, és hogy ez milyen módon fogja a mi malmunkra hajtani a vizet.
Kérdésed lenne? Tedd fel a komment szekcióban. Ha pedig tetszett a cikk, oszd meg ismerőseiddel, hogy ők is értesüljenek.