A legújabb őrület. Várható volt? De mi is az a TikTok, miért használják ennyien, hogyan tudnék én is profitálni ebből, új követőket szerezni? Mindenre fény derül ebben a cikkben. (Ha egyből a lényegre térlnél, akkor abban a TikTok online kurzusunk fog segíteni neked.) De először nézzük is meg, hogy mi az a Tiktok, hogyan épül fel.
A TikTok (eredetileg musical.ly) egy új közösségi média platform, ahol rövid videókat van lehetőségünk megosztani a nagyvilággal. Ezek lehetnek 10-15 másodpercesek, de már több percesek feltöltésére is van lehetőségünk. A megszokott hashtag és felhasználó-követő funkciókkal fogunk találkozni, ahogy élő adásokra is van lehetőségünk.
A kezdetben a fő cél az az éneklős videókról szólt. Előre meghatározott zene, amelyre tátogunk, közben táncolunk vagy egy kézmodulat segítségével “elmutogatjuk” a zenét. Habár ez a funkciója, és alapvető elképzelése a Musical.ly-ből származik, már sokkal nagyobb közönséget mozgat meg, hiszen már nem csak erről szól a platform.
A indulás után a Musical.ly kb. 300 milliós felhasználóbázist épített magának, azonban mára a TikTok aktív felhasználóinak száma meghaladja az 1 milliárd főt. Így jogosan tehetjük fel a kérdést, hogyan hat ez ránk, gyermekünkre, de akár hogyan lehet profitálni belőle.
Hogyan működik a TikTok?
Mára nem csak a zenék közül válogathatunk, hiszen filmekből származó mondatokat, hangeffekteket és akár YouTube videóból kivágott elemeket is használhatunk. Mindemellett mi is beszélhetünk a videóra, egy zenei aláfestés mellett.
A dopamin-hatást leginkább a pörgős jelenetek jelentik, hiszen a 10-15 másodpercben annyi mindent zúdítanak össze a felhasználók, hogy csak pislogunk. Ezeket a videókat pedig egy végeláthatatlan “hírfolyamban” kapjuk meg. Tehát elég csak lefeküdnünk, előkapni a telefont, megnyitni a TikTok-ot és máris 1-2 óra eltelt.
Nem utolsó sorban, bárki egyszerűen, néhány pöccintés segítségével hozhat létre videókat. Könnyedén tudjuk használni az alkalmazást, nincs túlgondolt beállítások. A filterek, az új opciókat, mint amikor egy maci fejében vagyunk és futunk az állatok elől, bárki el tudja indítani és egyszerű a kiválasztása is.
Rekacióvideókat is készíthetünk, de akár duettezhetünk egy másik felhasználóval, így közösen építhető a követőbázis, de akár visszajelzést is küldhetünk ezáltal egy nagyobb márka videójára.
Miért ilyen sikeres a TikTok?
A kezdetekben sztárok és már akkoriban is influenszereknek hívott, nagy követőbázissal rendelkező személyek kezték el felkapni az oldalt, és már nagyobb platformokon, mint az Instagram vagy a Facebook kezdték el reklámozni az oldalt.
A tematika annyira megváltozott a mai napra, hogy a márkák, mint a McDonalds, a RyanAir és a további márkák, mint egy személy vannak jelen az oldalon és próbálnak bekapcsolódni a nézők életébe. De ugyanígy találhatunk számos előadót, mentalistát, bűvészt, vagy humoristát. Sőt a politika is már kezd teret nyitni magának.
A nagyobb cégek, versenyeket is rendeznek egyes esetekben a felhasználóknak. Így egyre több felhasználó által készített tartalom is készül, amelynek a célja egy márka népszerűsítése.
Hogyan működik az elérés a TikTok-on?
A platformok kezdetén minden esetben az organikus, tehát a hirdetésmentes, elérésre mondhatni sokkal nagyobb eséllyel tehetünk szert, mint a későbbiekben. Ugyanis idővel a felhasználók és a videók mennyiségéből adódóan könnyen “elveszhet” a videónk az oldalon. Ez az állapot már jelen van az oldalon, azonban sokkal nagyobb eséllyel szerezhetünk követőket, mint az egyéb platforrmokon.
A másik nagyobb mozgatórugója, ami nagy előnyt jelent, az a lokális tartalmak. Ha Magyarországon regisztrálunk egy fiókot, és magyar TikTok videókat kezdünk el, a továbbiakban “megtanulja” a platform, hogy Te egy magyar személy vagy, így a továbbiakban is hasonló videókat fog mutatni. Szerencsére ebből a körforgásból van lehetőségünk kijutni, azonban erre fontos figyelnünk a videók feltöltésének az elején.
Ez a lokalizált funkció nem csak a videók megtekintések esetében van így, de a hashtag-ek esetében is. Tehát, ha német vagy más nyelvű hashtag-eket használunk, akkor nagy eséllyel fogja a TikTok megjeleníteni a videóinkat német felhasználóknak.
Manapság egyre több vállalkozás használja ki ezt a lehetőséget, ugyanis pénzkeresésre is alkalmas a platform. Habár nem teljesen olyan formában, mint a YouTube-on, de az összhatás tagadhatatlan. Igazság szerint a nagyobb követőbázissal rendelkező felhasználóknak van lehetőségük “egy közös” alapból (Creator Fund) összegekhez jutni, illetve a felhasználók is küldhetnek ajándékokat, ez mondhatni elenyésző összeg.
A fő bevételi forrás leginkább abból fog következni, hogy a márkát jobban megismerhetik. A TikTokon könnyen rádtalálhatnak, de egy linket is elhelyezhetünk a profilunkban, így azonnal átirányíthatjuk a webshopunkra, vagy más felületünkre a nézőket.
Milyen gyorsan változnak a Trendek? Megmarad a TikTok?
Eszméletlen jönnek a trendek és olyan gyorsan is mennek tovább. A legtöbb esetben maximum 1 hét telik el az indulás után, és már sokan nem is emlékeznek rá, hogy megtörtént. Ez lehet egy specifikus hang, de egy tánc- vagy kézmozdulat.
Szerencsére a trendek sokszor jó célt is támogatnak, hiszen olyan eseményekre is felhívták már a nagyközönség figyelmét, mint az erdőtüzek, vagy egyes országon belüli politikai helyetekre.
Valószínűleg a jövőben is találkozni fogonk a TikTok-kal, azonban kétséges, hogy eléri-e majd a YouTube, vagy Facebook nagyságát, kifejezetten csak a videós tartalmakkal.