A munkahelyek legtöbbje manapság már megköveteli, hogy ha nem is hetente vagy havonta, de negyedévente a beszámolónkat egy prezentáció segítségével készítsük el. A legtöbb pályázat, előadás, és akár az önéletrajz mellett az állásinterjú során is egy bemutatót kell tartanunk. Habár a legtöbbünknek a kéznél van a Powerpoint, biztos az lesz a legmegfelelőbb választás? A vizualizációk, szemléltetőanyagok, grafikák és az összhang az ami megadja az alaphangulatát az előadásunknak.
A Canva segítségével, több száz template alapján, akár egy prémium sablont használva, percek alatt készíthetjük el a profi prezentánciónkat. Elég akár csak a címeket és szövegeket kicserélnünk, de a több millió grafika és elem tárházát is használhatjuk a beépített képszerkesztőben.
A következő útmutató, szamárvezető segítségével lépésről, lépésre tudod összeállítani a bemutatódat vagy akár a vállalkozásod nagy befektetéséhez szükséges üzleti terv prezentációját. Gyors tippeket is találni fogsz, mivel tudod a figyelmet fenntartani, és a klisés “Köszönjük a figyelmet” lezárást is kitárgyaljuk. Érdemes itt maradnod és áttanulmányozni a cikket. Ha pedig szeretnél még többet tanulni, nézd meg ekönyvünket.
1. Prezentáció kiválasztása
Egy gyors regisztrációt követően, máris megtekinthetjük a Canva belső felületét. Nem kell sokat gondolkoznunk, hiszen azonnal a “Prezentáció” az első lehetőség, amelyet kiválaszthatunk.
Ezek után máris átléptünk a következő felületre. Válogathunk az alap beépített sablonok közül.
Számos sablon a Canva prémium csomagjában érhető el, ahogyan majd a későbbiek során a grafikai elemek, fotók és egyes betűtípusok is. Ha vállalati, céges szinten van szükségünk a programra, érdemes lehet előfizetnünk, a havi kb. 3000Ft-os csomag, garantáltan a marketingesek álomeszköze lesz. A tanárok, pedig iskola szinten, használhatják kedvezményesen a szerkesztőt.
Keressük meg a számunkra megfelelőt, dizájnban. Akár a színszűrőt is használhatjuk erre a célre. Különböző témákban is fogunk találni sablonokat, legyen szó üzleti bemutatóról, éves beszámolóról, marketinges prezentációról, vagy egy szülinapi slideshowról.
2. Prezentáció szerkesztői felülete
Ha kiválasztottuk a sablont, akkor átléphetünk a szerkesztői felületre. Itt azonnal a sablont kezdhetjük módosítani. Bal oldalt az adott template diáit találjuk, amelyeket akármikor kiválaszthatunk és hozzáadhatunk a végleges előadáshoz. Alul pedig sorrendben a kész prezentációnk diáit találjuk.
Bal oldalt az elemekre kattintva máris átléptünk arra a helyre, ahol a fotókat, grafikai elemeket, videókat és akár hangokat választhatjuk ki és adhatjuk hozzá a prezentációhoz. A legújabb frissítésben már egy helyen találjuk ezeket, ezzel is könnyítve a keresést.
Tovább haladva a Feltöltések fülön, saját számítógépünkről importálhatjuk, akár céges logónkat, vagy mondjuk a gyártás során használt szabványokat.
A szöveg esetében előre elkészített betűtípus kombinációkat is találhatunk az alap cím-alcím mellett. Tökéletes kombinációkat találhatunk, amelyek dizájnosak, elegánsak, de a vadabb összeállításokat is megtaláljuk.
A stílusok, ha nem az egyik legjobb funkciója a programnak. Egy kattintás segítségével változtathatjuk meg a színeket és a betűtípusokat az oldalon, esetünkben a diánkon. Külön-külön a színeket és a betűtípusokat is megváltoztathatjuk.
Nem kell megijednünk, ha véletlen az egész prezentációnk “elállítodott” volna, legfőképpen ne essünk pánikba és kérdezzünk meg, hogy “most mi történt?”. Mindig lehetőségünk van visszamenni és az adott módosítást visszavonni.
A háttér lehetőség, ahogyan már a Canva képszerkesztő használata videóban is szó volt róla, hogy fotókat, absztrakt grafikákat találunk, amelyek nem kiemelkedő színekkel rendelkeznek vagy könnyen tudunk úgy szöveget elhelyezni rajtuk, hogy ne keveredjenek a színek, legfőképpen ne vesszenek el rajtuk a betűk.
A diákhoz hozzárendelhetünk különböző animációkat és átmeneteket is. A prémium verzióban találhatunk rengeteg lehetőséget, de az ingyenes verzióban is számos megtalálható.
3. Mielőtt belevágnánk elkészíteni a prezentációt
Mindig a kezdet a legnehezebb, főleg, hogy ha egy több tíz oldalas prezentációról beszélünk. Melyek a legfontosabb pontok, amiről be kell számolnunk? Milyen részegységekre kell bontanunk a bemutatónkat? A legegyszerűbb módja, ha még nem is törődünk ezekkel, hanem ami az eszünkbe jut, felírjuk egy diára, pontokba szedve. Csak egy vázlatról beszélünk, hogy minek kell benne lennie.
Ne törődjünk a formázással, a rendszerezésre, csak minden hasznos információt szedjünk össze és helyezzük egy diára. Így egy 5-10 perces munkával (ne is pazaroljunk el több időt erre) megspórolunk magunknak egy fél órányi gondolkodást, hogy most pontosan, egy adott diára mit is írjunk.
4. Tervezzük meg a bemutatót
Az első oldal a legfontosabb, amellyel nézőinket megfoghatjuk a prezentációnk során, így részletesen tervezzük meg, de ne essünk túlzásba sem. Tartsuk szem előtt, hogy a kevesebb néha több.
Kiemelten jelenítsük meg, hogy miről is szól a bemutatónk, legyen érdekes, de nem kell az egész prezentációnkat ezen az oldalon feltüntetni, néhány tag-et elhelyezhetünk, néhány pontot, címszavakat, amelyeket akár végig vihetünk az összes dián.
4.1 Ragaszkodjunk egy témához, dizájnhoz
A Canva rengeteg beépített sablonja miatt, késztetést érezhetünk arra, hogy még ezt is felhasználjuk, még azt az elemet is valahova elhelyezzük az oldalon. Ezekkel a lépésekkel könnyen afelé mehetünk, hogy a szivárvány minden színében fog tündökölni az előadásunk.
Még a prezentáció legelején válasszuk ki az elemeket, a dizájnt és a színeket, majd ezt vigyük végig az összes dián. Ha a címek betűtípusaként meghatároztuk az Open Sans-t, akkor ne kezdjük már a harmadik diát Arial-al. Ha az egyik oldalon a címet félkövér, dőlt betűvel készítettük, akkor a további oldalakon, is ugyanolyan betűmérettel és stílussal használjuk.
Ugyanez a szabály vonatkozik az elrendezésre is. Nem szükséges minden egyes dián újat alkotnunk, sőt egyes esetekben, a hasonló témák körbejárása során érdemes ugyanazt a sablont használnunk, akár ha felsorolásokról beszélünk, vagy pro-kontra dolgokról.
5. Prezentáció
Ha megvagyunk a kiválasztott dizájnnal, akkor a már felírt jegyzeteinket, a vázlatot elkezdhetjük kidolgozni részletesen a diákra. Legyen kezdete és vége a bemutatónknak. Kössük össze a pontokat, úgy hogy a végén egy teljes lezárás kerekedjen ki belőle. A következő felépítés jó kiindulási alapot adhat a prezentációnknak:
- Bevezető – Rövid betekintés miről fog szólni a prezentációnk. Keltsük fel az érdeklődést, már akár a végső lezárásról is adhatunk egy-két morzsát.
- Háttér – Mit vizsgálunk? Miért készítettük a prezentációt?
- Eszközök, tényezők – Miket használtunk a vizsgálat során? Milyen tényezőket vettünk sorba? Hogyan használtuk az eszközöket, hogyan segítettek ebben?
- Analizálás – Hogyan vizsgáltuk meg az adatokat? A feltárt tényezőket, hogyan vizsgáltuk meg az eszközökkel? Milyen módszereket használtunk az analizálás során?
- Következtetések – Mik azok a következtetések, amiket leszűrtünk? Milyen összefüggések találhatóak az adatok között? Milyen eredményre jutott az analizálás?
- Lépések – Az összefüggések alapján milyen lépéseket tudunk tenni?
- Lezárás – Egy gondolat, egy lépés, amit azonnal tudunk alkalmazni
Amelyet a legtöbben el szoktak felejteni egy előadás során az a lépések. Lehet, hogy a közönségünk egy nap során, több prezentációt is látni fog, így az egyszerű, de azonnal megléphető teendők lesznek, azok, amik biztos segítséget fognak nyújtani mindenki számára.
6. Lezárás
Felejtsük el, a következő mondatot: Köszönöm a figyelmet! Zárjuk minél hasznosabban a bemutatót, ahogy már fentebb olvasható, egy hasznos tanács, tipp vagy egy trükk, sokkal nagyobb benyomást fog kelteni a nézőkben, mint egy egyszerű elköszönés. Ami ebben a cikkben a következő lesz:
Ha csak egy mondatot jegyzel is meg, az legyen a következő: Törekedjünk a hasznos információkra, és az azonnal alkalmazható lépésekre.
Szeretnéd még jobban elsajátítani a Canva használatát? Nézd meg ebookunkat.