Valószínűleg a kezdetben hóbortból indultunk neki, a haverokkal éppen egy jót játszottunk és közben beindítottuk az OBS Studio-t. Egyre többet streameltük, elkezdtük élvezni, és úgy néz ki, hogy a nézők is kedvelnek minket. Viszont hosszas órákat szentelhetünk ennek a hobbinak, beletesszük az energiánkat és akár úgy érezzük, hogy ezt nap mint nap főállásban is tudnánk csinálni. Úgyhogy következik a kérdés, “Hogyan kereshetek pénzt a streameléssel?”
Ebben a cikkben áttekintjük azokat a lehetőségeidet, amelyekkel bevételre tehetsz szert a streameléssel. Egy jó stratégia és arculat elengedhetetlen, ahhoz, hogy a következő módszerekkel potenciális pénzt keress. Ha a gyakori kérdéseket is áttekintetted a streameléssel kapcsolatban, és minden klappol, akkor ezek a módszerek lesznek a segítségedre.
Valószínűleg sokat már ismersz, és lehet, hogy elérted már a Twitch partneri szintjét, így egy-két feliratkozóval is rendelkezhetsz. Azonban részletesen és átfogóan fogod most megismerni ezeket a módszereket.
Adományok, vagy Bit-ek a nézőktől
Az első és egyben legegyszerűbb módszer az adománygyűjtés. Ebben az esetben a néző küldhet számunkra egyszeri adományt. Ez lehet az adott platform pénznemében (Bit, Star), vagy valós pénznemben ($, Ft).
Ezt egyszerűen felálíthatjuk a Streamlabs vagy Patreon segítségével. Az elsőnek akár közvetlenül használhatjuk a programját, a Streamlabs OBS-t, így különböző megjelenéseket és popupokat társíthatunk az adományokhoz. A Patreon, egy teljesen külső alkalmazás, amellyel egyszeri vagy havi támogatásokat fogadhatunk.
A Twitch-en keresztül is fogadhatunk adományokat a Bit-eket, amiről már olvashattál a Mennyit lehet keresni Twitch-en? cikkben. Így már tudhatjuk, hogy 1 bit – 1 centet ér számunkra, ami kb. 3 Ft. A Streamlabs és a Patreon esetében mi határozzuk meg ezeket az összegeket.
A YouTube adományküldési lehetősége a SuperChat. Ebben az esetben közvetlenül pénzösszeget küldhetünk a videós számára, azonban a YouTube 30%-át követeli az átküldött pénzösszegnek. Ezt nem közvetlenül a számlánkra kapjuk meg, hanem a Google Adsense fiókunkba, így egyszerre, a hirdetési bevételekkel tudjuk kivenni azt.
A Facebook is már bevezetett hasonlót, a Facebook-csillagokat. Itt minden egyes csillagért 0,01 dollárt, azaz ismét 3 Ft-ot kapunk ebből. Összehasonlításképp 85 csillagot 301 Ft-ért vásárolhatunk, tehát a kb.15%-át a Facebook kapja.
Habár az adományok elég nagy jelentőségűek lehetnek és jobb érzés is, ha egyszerre kapunk 20.000 Ft-ot, nem ez a legjobb bevétel szerzési lehetőség. A folyamatos, biztos bevétel mellett tudunk fejlődni. Kiszámolni, milyen új eszközöket vásárolhatunk, mikor és hogy akár otthagyhatjuk-e a munkánkat vagy sem. Ha egy éven keresztül kapunk minden hónapban 2.000 Ft-ot, már is ott vagyunk, hogy 24.000Ft-ot kerestünk, egy évben. Ez az egyik dolog amivel szembesülnünk kell a streamelés alatt.
Előfizetések, feliratkozások
Folytatva a módszereket, áttérünk a havi bevételekre, amellyekkel folyamatos pénzkeresetre tehetsz szert. Az előbb taglalt sorokban már megértettük a jelentőségét, ezért is fontos, hogy leginkább erre törekedjünk. A legtöbb platformon, akár Twitch, YouTube vagy Facebook, el kell érnünk ehhez a lehetőséghez egy adott mértékű feliratkozóbázist. Ezek a számok nem hiába lettek létrehozva. Természetesen elsősorban, hogy azok számát csökkentse, akik csak hóbortból kezdenek bele. Viszont ténylegesen szükségünk van ezekre a számokra, ahhoz hogy egyáltalán egy előfizetőt szerezzünk.
- Twitch – A Twitch esetében már ebben a cikkben taglaltuk a főbb számokat.
- YouTube – A YouTube esetében is már a mennyit lehet keresni a YouTube-on bejegyzésben olvashatsz a követelményekről
- Facebook – A Facebookról még nincs cikk (azonban hamarosan). A követelmény 250 heti visszatérő néző, hogy bekerüljünk a Level Up programba. Azonban jelenleg még Magyarországon még nem érhető el a program, így erre még várnunk kell
Hirdetési bevételek
A hirdetési bevételek a másik folyamatos forrás amelyre egy streamer tud támaszkodni. A közvetítések alatt, illetve amellett megtalálható felületeken az adott platform folyamatosan futtathat hirdetéseket. Ez az adott kategóriától függően változik, a rendszerek teljesen automatikusan végzik a kiválasztást, és a legjobban teljesítő hirdetést fogják megjeleníteni a streamelés közben.
Sokak számára ez idegen lehet, hiszen manapság mindenhol a hirdetésekkel futunk össze, a közösségi felületeken, csatornákon, sőt a TechBloggeren is megtalálsz hirdetéseket. Azonban ezek a források biztosítják azt, hogy Te is a jövőben akár teljes állásban foglalkozz a streameléssel. A YouTube, a Facebook és a Twitch is egyaránt használja ezt a funkciót, itt ismételten a érvénybe lépnek az előfizetések esetében leírt feltételek.
Fontos megemlíteni, hogy a legtöbben használnak hirdetés blokkolót, illetve egyes böngészőkbe már ez automatikusan beépített. Így teljesen csak erre fókuszálni, nem a legjobb választás.
Együttműködések
Az együttműködéseket, szponzorokat már valószínűleg jól ismerjük a videósoktól. Azonban ez ugyanúgy streamelés terén is érvényes. Akár egy RedBull vagy Monsteres hűtő a szobában, egy folyamatos képgörgető a képernyő egyik sarkában, amelyen megjelenik a támogató cég. Habár sokan direktben használják ezeket a promóciókat, az előre megírt marketinges szöveggel, így ténylegesen hirdetésnek is nevezhetjük ezeket.
A nagyobb együttműködéseknél, már egy nagyobb követőbázissal kell rendelkeznünk, több száz – ezres folyamatos nézettséggel. Ekkor már több lehetőségünk lesz, kreatívan is felhasználni az együttműködést.
Nagyobb eséllyel fognak ránk találni ezek a szponzorok, azonban mi is kerüljünk fel a térképre, és nyugodtan keressük meg őket, ha már elértünk egy adott nézettséget. Az együttműködés, a márka, és a kategória válogatja a megjelenítés módját. Ez lehet többek között:
- Logó/ Termék megjelenítése a képernyőn kép formájában,
- Beszélsz róla streamelés közben,
- Megjelenik a termék a szobádban,
- Vagy akár esetenként, megbeszélés alapján Te is bejátszhatsz 10-15mp-es reklámot, ezzel egy kicsit átvéve a hirdetésektől az irányítást.
A kategóriát említettem, mindemellett a követőbázisod is nagy jelentőséget fog játszani.
Sajátmárkás termékek
A sajátmárkás termékeket sem kell bemutatnunk már. Valószínűleg már Te is rendelkezel egy streamer termékével. Mielőtt belevágnánk keresni a legetőségeket az arculatot, a megjelenést ki kell alakítani ahhoz, hogy eljuthass arra a szintre, hogy sajátmárkás termékeket kezdj értékesíteni. A közvetítésed alatt történteket, a kommunikációdat a nézők felé, és a rendszeres tartalmakat a helyén kell kezelni, hogy megfelelő nézettség legyen, amelyek az eladásokhoz szükségesek. Szerencsére a “Hogyan legyél sikeres streamer?” c. ebook a segítségedre lesz.
Több opció közül választhatunk, amikor oda jutunk, hogy a saját termékeinket értékesítsük. A legtöbb esetben polók, pulcsik, sapkák, és tolltartók amelyeket a nézőink szeretettel várnak. Kategóriánként ez változhat is, akár egyedi pendrive-ot is készítetthetünk. Magyarországon is már létezik több cég, amelyek az egész folyamatot átveszik tőlünk, elkészítik, legyártják és értékesítik ezeket a termékeket. Természetesen lehetőségünk van arra, hogy az egészet saját magunk csináljuk.
Minden egyes lehetőség más és más profitot termel számunkra, ezt ki kell tapasztalni és több lehetőséget kipróbálni a legjobb kiválasztása érdekében. A kezdéshez biztos segítséget fog jelenteni azok a cégek, amelyek teljességében elvégezik a sajátmárkás termékek gyártását és eladását.
Előfizetők számára tartalom
Lehet, hogy olyan kategóriában streamelünk, ahol nem igazán a mennyiség, hanem a minőség számít. Ebben az esetben valószínűleg nem ezres nézettséggel fogunk rendelkezni. Ehhez jelent egy nagyon jó pénzkeresési lehetőséget, az előfizetők számára létrehozott tartalom. Ilyenkor specifikus segítséget, háttér-tartalmakat és olyan videókat, készíthetünk, amelyek csak előfizetés után érhető el.
Az egyik erre specializálódott platform, amelyről már szó volt, a Patreon. Mi határozhatjuk meg milyen feliratkozási opciók legyenek, és az egyes opciókhoz milyen előnyök, megtekintési jogosultságok járjanak. Nemrégiben lett újra felkapott a hírlevelek használata is. A Facebook indított egy ilyen platformot, azonban még kezdeti fázisban van, viszont a Substack mindenki számára elérhető. A segítségével előfizetéshez köthetjük a feliratkozást, de akár egyszeri támogatást is fogadhatunk.
További megoldásként még felmerülhet egy weboldal létrehozása is, amelyen keresztül létrehozhatunk egy hasonló platformot. Így megelőzhetjük az előbb említett platformok százalékos jutalékát, és teljesen a kezünkben van az irányítás. Illetve affiliate eladásokat is bevezethetünk a saját honlapunkon.
Affiliate eladások
A fentebb írt módszer az egyik kiemelkedő alappillére lehet az affiliate eladásoknak. A módszer abban rejlik, hogy egyes termékek vagy szolgáltatások eladása után jutalékot kapunk. Mindezt egy specifikus link, promóciós- vagy kuponkód segítségével. Sok esetben ez az együttműködésekkel egybe épített, mely során az összeg egyik részét egy fix összeg adja, míg a másikat az affiliate eladásokból kapjuk.
Ebben az esetben már lehetőségünk van csatlakozni egy networkhoz, amelyen több céget és webshopot is találhatunk. Ismételten a követőinkhez a legjobban illő terméket és szolgáltatást kell kiválasztanunk, hogy nagy számban érkezzenek kattintások és majd vásárlások.
Egyszerűen elhelyezhetjük a linket a stream leírásában, vagy a kuponkódot közvetlenül a képernyőn. Akár megemlíthetjük az adás közben is egyszer-kétszer. Életbe lép az a kijelentés is, hogy ne azért kezdjünk el streamelni, hogy növeljük az affiliate eladásainkat. Egyből érződni fog, ha csak erre megy ki a játék. Nem beszélve arról, hogy ismételten jelentős nézettséggel kell rendelkeznünk ahhoz, hogy jelentős nagyságú eladást és abból jutalékot generáljunk.
Mentorálás, Szolgáltatások
Kisebb számú, és specifikus kategóriák esetében nagy jelentőségű lehet a saját szolgáltatások. Manapság már mindent megtalálhatunk az interneten keresztül, és bárki létrehozhat néhány óra alatt egy kurzust. Így mi is, a streamelés alatt megszerzett tudásunkat kamatoztathatjuk és továbbadhatjuk a tanulni vágyó nézőink számára.
Az egyik módja, ha egy személyes formában specifikus segítséget nyújtunk, egy szolgáltatást az adott ember számára, hogy elérje a célját. Például, ha az ecommerce területen streamelünk, segíthetünk a webshop optimalizálásban, ha forrasztással foglalkozunk, számítógépek javítását közvetítjük, akkor elküldheti számunkra a néző a gépét, hogy megjavítsuk. (Ezzel együtt akár új tartalmat is generálva).
De ez érvényes a gaming streamerek számára is. Ha elértünk már egy adott nézettséget, folyamatosan tettünk azért, hogy elérjük ezt a célt, egyszerűen segíthetünk a kisebb streamereknek is.
Hol kezdjem el?
Most rengeteg lehetőséget átbeszéltünk és minden egyes kategóriában más és más módszer fog bevállni. Egy biztos, ha nem rendelkezünk kellő nézettséggel, megjelenéssel és folyamatos követőbázissal, akkor próbálkozhatunk bármelyik módszer, nem fogunk látni jelentős eredményt. A cikkben már többször említésre került a Hogyan legyél sikeres streamer? c. ebook, amely egy kezdőpontot nyújt ezen a téren. De kérhetsz személyes tanácsadást is, amelynek keretén belül átbeszéljük a lehetőségeket.
Egy biztos, nem szabad feladnunk, minden nap egyre több és több streamer kezdi el a karrierjét. De a kitartás és az elhivatottság, a két fő tulajdonság, amellyel rendelkeznünk kell, hogy sikeresek legyünk ezen a téren. Gyorsan elérhetünk egy adott néző számot is, viszont azt meg kell tartanunk, fejlődnünk kell és újabbnál újabb tartalmakat kell gyártanunk, hogy meg is tartsuk őket. Amikor a streamelésről és a pénzkeresésről beszélünk, a legnagyobb tőkéd a követőid.