Hogyan legyél sikeres streamer?
Az idáig készített legjobb TechBlogger útmutató

Mire kapsz megoldást ebben a cikkben?

  • Átlátod az egész streamer világot, hogyan épül fel és hogyan kell cselekedned.
  • Mire kell fókuszálnod és hol kell fejlődnöd.
  • Hogyan tudsz gyorsan sikereket elérni.
  • Hogyan figyeljenek fel rád.

Tartalom

Miért készült ez a cikk?

Az internet virágkorát éljük. Mindenki számára már elérhető az 1GB-os internet, már percek alatt nézhetjük a legújabb filmet a különböző szolgáltatók felületén. A régen parancssoros számítógépezést már rég leváltotta a vizuális felület. A folyamatokról nem is beszélve, hiszen már másodpercek alatt rendelhetjük meg a ruháinkat, fizethetjük be a csekkjeinket, vagy készíthetjük el a weboldalunkat. Az internet gyorsulásával az online közvetítések is mindenki számára elérhetőek lettek, a programok egyszerű használatával együtt.

Egyre több és több streamer jelenik meg a piacon. Valaki nézi ezeket a közvetítőket, valaki pedig meg is próbálkozik vele, legyen szó egy játékról, főzésről vagy egy érdekes téma kibeszéléséről.

Tovább haladva a különböző streamereket is több csoportba sorolhatjuk, de pontosabban csak kettőbe. Aki elkezdi és gyorsan abba is hagyja vagy aki elkezdi és kemény, kitartó munkával sikeres lesz. Megfigyelhetjük, hogy nincs köztes tábor, nincs olyan, akit csak pár százan néznek (ha mégis, akkor valami baj van). Ha folyamatosan kitartasz és kreatívan készíted a közvetítést akkor Te is ott lehetsz a nagyok között.

Azért készítettem ezt a cikket, hogy megmutassam és segítsek átlátni a streamelés lépcsőit a sikeres út felé. A következőkben olyan technikákat, tippeket és trükköket fogsz megismerni, amelyek pszichológiailag kidolgozottak és marketinges stratégiára épülnek. Hiszen amikor belevágsz a streamelésbe, lényegében egy vállalkozást indítasz.

Persze sok olyan videót találsz az interneten, hogyan kezdj bele, mit, hogy csinálj. Mindenki azt hangoztatja, hogy pofonegyszerű és már is jönnek a nézők, sőt pár szempillantás alatt már több ezer követővel és feliratkozóval fogsz rendelkezni. Ami egy részében teljesen igaz is. Viszont a megfelelő tudás nélkül, csak bukdácsolni fogsz és gyorsan feladhatod.

Tehát a streamelés egy vállalkozás, amiben Te magad vagy a Brand, Te vagy a termék, amit el kell adnod. A Brand építésnek is számtalan formája van, és ezekkel is találkozni fogsz ebben a cikkben.

Ha segítségre lenne szükséged, akkor keress meg minket egy személyes tanácsadásra és megbeszéljük a további lépéseket. Minden visszajelzés számít, hogyan váltak be a technikák, melyiket tudtad alkalmazni és hogy fogadták a nézők! Ezért kérlek, hogy ha időd engedi küldj visszajelzést, egy hét, vagy egy hónap múlva, ugyanúgy az info@techblogger.hu e-mail címre vagy kommentben.

Tehát ne is ragozzuk tovább a szót. Kezdjünk bele.

Mennyire gondolod komolyan?

Sokat gondolkoztam azon, hogy betegyem-e ezt a fejezetet, de úgy döntöttem, hogy még is ide kerül, mivel a legfontosabb az elhatározás. Ha úgy indulsz neki a streamelésnek, hogy „na adok neki egy esélyt, hátha bejön”, akkor ezt most azonnal felejtsd el. Kitartóan kell dolgoznod azért, hogy rád találjanak a nézők és kövessenek téged. Kemény és folyamatos munkával fogod tudni elérni a céljaidat. A nézők nem egy-két hét alatt fognak jönni, sőt meglehet, hogy fél-egy évig is folyamatosan streamelned kell ahhoz, hogy felkapott legyél.

Lehet, hogy sokak számára most ez elég nyers, de ha igazán nyerni akarsz, akkor ez az igazság.

A következő tippek nagyon sokat fognak segítenek a streamelés során, viszont az oroszlán részét Te fogod elvégezni, hiszen te leszel az, aki megnyomja a közvetítés gombot.

határozd meg a célokat

A Cél meghatározása

Ahogy az életben, úgy a streamelés során is ki kell jelölnöd azt az utat ahová tartasz. Azt szeretnéd elérni, hogy 1000 követőd legyen két hónapon belül Twitch-en? Tökéletes. Te szeretnéd uralni a Sea of Thieves játékot Magyarországon? Tuti.

Azt viszont meg kell jegyeznem, hogy ha csakis a pénzért csinálod, akkor elég rögös utad lesz ezen a téren. Élvezned kell, amit csinálsz, ha csak a pénzért streamelsz, az egyből le fog jönni a nézőknek és már is a következő közvetítőre kattintanak, nem beszélve arról, hogy ha két percenként promózod a donate vagy feliratkozás gombot.

Visszatérve, csak a képzeleted szab határt a cél meghatározása során. Próbálj minél nagyobb célban gondolkodni, és mindig csak a kijelölt célt vedd figyelembe. Ne hagyd, hogy a zavaró tényezők befolyásoljanak és eltereljék a figyelmed.

Segítségedre lehet, a SMART cél meghatározás, ami a következőt tartalmazza:

  • S: Specifikus
  • M: Mérhető
  • A: Elérhető
  • R: Releváns
  • T: Időhöz kötött

A cél meghatározása során mind az 5 pontra térj ki, és írd le minél pontosabban őket.

Addig ne is lépj a következő fejezetre, míg meg nem határoztad a célodat.

Könnyen megjegyezhető becenév

Miután meghatároztad a célodat, elkezdhetjük az alapvető dolgokat megterveznünk, amelyek hozzásegítenek, ahhoz, hogy megismerjenek az emberek és egyben emlékezzenek is rád.

Megfigyelheted, hogy a nagyobb streamerek nem a saját nevükkel kezdenek el streamelni, egyesek akár már a kezdetek óta ugyanazzal rendelkeznek, viszont a nevük nem szokványos. Mit takar ez? Ha olyan nickname-el rendelkezel, mint xXTE$AXx, akkor azt gyorsan felejtsd el és válts. A magyar streamereknél maradva, példának felhozhatjuk a TheVR-t, akik konkrétan a Virtual Reality rövidítését választották, így egyből, ha egy VR szemüveget fogsz látni ők fognak az eszedbe jutni. Ilyen módon nézhetjük még Zsozéatyát, Pamkutyáékat, vagy KriszhAdvice-t is.

Természetesen nem fontos, hogy valamire asszociáljon a neved, de könnyen megjegyezhetőnek kell lennie. A kiválasztás során olyan névre gondolj, ami a későbbiek során akár egy pólón vagy egy pulóveren is jól mutatna.

Az arculat

Minden nagyra törekvő vállalkozás során előbb vagy utóbb előjön ez a probléma. Hallottak már rólunk, de mégsem ismernek. Ez abból a problémából fakad, hogy az adott történetet, élményt, információt nem tudják mihez társítani. Nincs egy név, nincs egy logó, nincs egy mottó, tehát nincs megjelenés.

Az emberi elme egy nagyon összetett dolog, és még most sem igazán ismerjük a teljes működését, viszont azt tudjuk, hogy a vizuális információt sokkal gyorsabban dolgozzuk fel, és könnyebben is tároljuk a hosszú távú memóriában, mint egy szöveget. A legjobb, ha valamilyen szagot is tudunk társítani az egész arculathoz. Persze ezt most valószínűleg kihagyjuk, de ha valamilyen módon be tudod csempészni a közvetítésbe akkor tuti nyersz.

Tehát ezért fontos a Logó

Az emberek, így a streamben történteket, egy-egy humoros megszólalást, az élményeket a logódhoz tudják párosítani. A logód lesz az, amiben Te magad is benne vagy.

Sok ingyenesen elérhető logót találsz, amiket könnyen felhasználhatsz, de figyelj arra, hogy valószínűleg nem Te leszel az első, aki ezzel a logóval építi az arculatát. Ha teheted természetesen akkor kérj fel egy grafikust, aki elkészíti számodra a logót. Végső soron pedig, ha az ingyenes logót választottad, akkor legalább valamilyen szinten alakítsd át az igényeidre. Írd rá a neved monogramját, vagy változtasd meg a színét. A következő képen láthatod, hogy melyik szín, mit tükröz, milyen tulajdonságot mutat.

forrás: oberlo.com

Tehát ezért fontos a Mottó, amiben hiszel

Legyen egy olyan mondatod, amiben hiszel, amivel kifejezed magad, amit napi szinten elmondhatsz, vagy amit akár egy pólóra is rányomtathatsz. Ezzel tovább fokozzuk az ismertséget és azt, hogy biztos megjegyezzenek téged.

Olyan mottónak kell lennie, ami tartalmazza az alapelveidet. Hiszel a kitartásban? Hiszel a folyamatos fejlődésben? Az ilyen elvek jó kiinduló pontok, viszont a Citatum, most nem működik.

Legyen egy közös szokásotok

A szokások, az ember alapvető tulajdonságai közé tartozik. Ezek alakítanak minket, ezeken keresztül tudunk jót vagy rosszat beépíteni a mindennapjainkban. Ezt a tulajdonságot mi is tudjuk használni, streamerként, hogy a követőinket összetartsuk. De ez pontosan mit is takar?

Számos ihletet meríthetsz a streamerek közül, de néhány példát említve, készíthetsz egy szavazást minden stream elején, ami alapján eldönthetik a nézők, hogy most milyen játékkal játssz, de ezt akár Instagramon keresztül is megcsinálhatod. A szavazás csak egy példa, de lehet akár egy reggeli talk show – ahogy a TheVR csinálja -, lehet egy óra amikor csak a Discord csatornádon vagy jelent és beszélgetsz a közösséggel stb. Ezen a téren is csak a képzeleted szab határt.

Ezeknek, a rendszeres szokásoknak, a segítségével interakcióba léphetsz a követőiddel és még jobban is megismerheted őket. A szavazásnál, a talk shownál és annál a szokásnál is, amit majd Te fogsz kitalálni, a rendszeresség a fontos, hogy követni tudják mikor vagy online és, végülis, hogy mikor számíthatnak az adott szokásra.

A megragadó szavak és a közösség

Észrevetted már, hogy a legtöbb streamer, vagy nagy youtube-os valahogy hívja a közösségét? Nessaj például Pingvineknek, vagy RubenSenpai chat-nek. De ilyen például egy-egy videóban a „na pacsi sziasztok” köszönés. Nagyjából összerakhattad már a képet, de akkor most következik a lényeg.

Kell egy olyan közös szó, amelyet azonosítanak veled, vagy a tevékenységeddel a követőid. Ez kiterjedhet bármire. Az elsődleges szempont, hogy egyedi legyen, lehet ez akár a közös szokásotokat jelölő szó is. Például említettük a stream elején a szavazást, azt akár nevezheted napi választásnak, vagy akár napi tesztnek is, Te döntöd el.

Már lehet, hogy elég sokszor leírtam és nem mellesleg egy egész fejezet is készült ennek kapcsán, ezért már csak egy szót írok le. Rendszeresség.

Social Media

A közösségi felületeken fogod tudni fenntartani a követőid és nézőid figyelmét, még akkor is ha nem vagy online. Ezért már a kezdet során regisztrálj be minden egyes közösségi platformra, hogy véletlen más ne tudja beregisztrálni a nevedet.

Jelen kell lenned minden platformon, hogy megtaláljanak téged, viszont csak egyre fókuszálj. A kezdetben teszteld le, hol van a legtöbb elérésed, ez játékonként, csoportonként eltér. Ha megtaláltad melyik a legjobb csatorna, csak arra fókuszálj. Lehet, hogy sokaknak a Facebook lesz az, de meglehet, hogy nálad pont a Twitter lesz a nyerő.

Csak egyre fókuszálj. Ha egyszerre próbálsz mindenhol jelen lenni elveszel a sok munkában és ez meg fog látszódni a bejegyzéseken is. Jelöld ki csak azt az egyet, ahol úgy látod, hogy a legtöbb nézőt tudod elérni és azt teljes erőbedobással használd. A többi platformra, hogy ne csak egy üres széket találjanak a nézők, pedig a fő csatornád alapján rakhatsz ki megosztásokat.

0 követővel fogsz kezdeni, ezért használd a személyes közösségi oldalaidat a megosztásra. De a bejegyzéseket ne a személyes oldaladon készítsd el, hanem a streameres oldaladon keresztül. Majd azokat oszd meg a saját profilodon. Így lényegében szépen lassan átirányíthatod a saját oldaladról a forgalmat a streamer oldaladra. Akár meghívókat is küldhetsz az ismerőseidnek.

Légy része a közösségnek

A közösségi platformok mellett a legjobb befektetés, ha része vagy már egy meglévő közösségnek. Ez lehet egy Facebook-os csoport, egy fórum vagy egy Discord csoport. Segíts másoknak, ossz meg történeteket, beszélgess a többiekkel. Ezek után akarva, akaratlanul is, egy megosztás után, érkezni fognak az egyes platformokról az ismerősök, hogy ránézzenek a streamedre.

A történet

A Brand építés során, a logón és a mottón kívül, a második legfontosabb elem, az a történet. Láttál már olyan drága bort, olyan drága festményt, aminek nem lett volna története? „Ahogy nagyapáink már elkezdék a szüretelést 1932-ben, azóta is tart a majdnem százéves hagyomány…” Na remélem megvan.

A történetedben, a legfontosabb, hogy az igazat írd le. A kitalált történeteket és élményeket, ha kilóg a lóláb, egyből felismeri az olvasó és ezért hosszú időre megbélyegezhetnek.

Próbáld minél jobban átadni az érzelmeket, úgy írd le az élményedet, hogy a nézők, is bele tudják élni magukat. (Nem hiába sikeresek a mostani YouTube-erek, hiszen lényegében az átlagos ember mindennapjait adják el.)

A rendszeresség

Lényegében szokások halmazából állunk, ahogy már olvashattad. Rendszeresen mosunk fogat, követjük a napi rutinjainkat, beérkezünk a munkahelyre, főzünk egy kávét, leülünk az asztalunkhoz, megnyitjuk az emaileket stb.

Ezek alapján, ha teheted rendszeresen, folyamatosan ugyanabban az időpontban streamelj.

A kezdetekben próbálj meg olyan időpontban streamelni, amikor a nagyobb streamerek nem közvetítenek. Ilyenek lehetnek például a reggeli órák, vagy 12:00 óra után, azonnal.

Ezen a linken keresztül találsz egy táblázatot, amely elérhető xlsx és google táblázatokba importálható formátumban is. Ebben regisztrálhatod, és könnyen megtervezheted, hogy mikor szeretnél streamelni. A táblázatban nem csak a streamelést tudod rögzíteni, de a közösségi platformokra történő bejegyzéseket is rögzítheted, melyik napon, mit szeretnél megosztani a követőiddel.

A nagyobb streamerek, már a hét minden napján közvetítenek, neked viszont nem kell, legfőképpen akkor, ha munka mellett csinálod. A heti 3-4 alkalom tökéletes választás, a már említett módon, ugyanabban az időpontban.

élvezd amit csinálsz

Élvezd, amit csinálsz

Élvezd, amit csinálsz, ennél konkrétabban már nem tudom leírni. A nézőidnek látniuk kell, teljes erőbedobással, szenvedélyesen csinálod, amit csinálsz. Megpróbálsz folyamatosan fejlődni és akár minden egyes meccs vagy menet után kielemezheted, hogy mit csináltál rosszul.

Vizicsacsi, aki a League of Legends nagyjai között szerepel, pontosan ezt teszi. Még egy táblázatot is vezet róla, hogy milyen hibát követett el, amit a leírása után nagy valószínűséggel már nem is fog elkövetni legközelebb.

Ezt egy főzőműsor során, egy talk show során is megteheted. Akár kibeszélheted ezt a nézőiddel is, a chat segítségével, és ezzel át is térünk, arra, hogy folyamatosan beszélj.

Folyamatosan beszélj

Mostanra már az egész streamelés átalakult egy szórakoztató ággá. Kreatív közvetítéseket, minőségi tartalmat kell mutatnod. Ezt a legegyszerűbben a beszéddel tudod megoldani, még ha az kívül esik is a komfort zónádon.

Az elején, mondhatni mindegy, hogy miről beszélsz, egyszerűen kommentálhatod a játékot, megoszthatod, ami éppen az eszedben van. Például CS:GO során érzed, hogy short-on fog jönni az ellenség, vagy LoL-ban tudod, hogy valószínű az ellenfél éppen a te kékedet szedi? Ezt mind tudniuk és hallaniuk kell a nézőidnek.

Ha többen játszotok egyszerre és a beszélgetés is hallható a streamben, nem csak a Te hangod, akkor egy fokkal könnyebb dolgot van, viszont ügyelj arra, hogy Te is beszélj, ne csak a csapattársaid.

Figyelj a Chat-re

A kezdetek során, folyamatosan kommunikálj a nézőiddel. Ha chat-en keresztül kérdeznek, próbálj meg minél gyorsabban reagálni, válaszolni a kérdésre vagy kommentre. Akár be is hívhatod őket egy-egy játékra, a lényeg, hogy alakíts ki egy jó kapcsolatot a nézőiddel. Nem utolsó sorban lehet, hogy egy jó lehetőséget fogsz kapni a chaten keresztül.

A közösség jelentősége streamelés során

Közösség

A rendszeresség, az, hogy élvezed, amit csinálsz, hogy folyamatosan beszélj és hogy figyelj a chat-re, mind azért fontos, hogy kialakíts egy közösséget, akik követnek és folyamatosan néznek is téged.

Ha már rendelkezel 50-100 követővel, akkor itt az idő megalapozni a közösséget és meghívni őket egy Discord csoportba. Természetesen az elején még csak néhányan fognak csatlakozni, lehet az is, hogy csak 1-2 emberrel fogsz beszélgetni. Ne csüggedj, minden streamer így kezdte, a legfontosabb a kitartás.

Utálkozók

Az élet során is folyamatosan olyan emberekbe futhatunk bele, akik a rosszat akarják nekünk, még ha nem is tettünk semmilyen bántót. Ezzel a streamelés során is fogsz találkozni. Olyanok, akik csak azért fognak beírni a chat-re hülyeségeket, hogy kizökkentsenek vagy éppen megbántsanak téged. Ezt meg kell szoknod, mivel nem egy ilyen eset lesz, ha YouTube csatornát is indítasz akkor meg pláne.

Az ilyen esetekben a legegyszerűbb, hogy ha figyelmen kívül hagyod őket és nem törődsz velük, szólsz a moderátornak vagy te magad szép csendben kitiltod a chatről. Nem kell felvenni a harcot velük, ha mégis ilyet szeretnél tenni, gondolj abba bele, hogy bárki bármikor felveheti a közvetítést és megoszthatja az egész interneten.

Az utálkozóktól, viszont el kell különítened azokat, akik kritikusan szólnak hozzád, és ténylegesen is van mondanivalójuk. Ebben az esetben viszont nem szabad, hogy figyelmen kívül hagyd a kommentet, a későbbiek során ez akár vissza is üthet, ahogy már írtam egy közösséget próbálsz építeni, aminek a velejárója az is, hogy ilyen megjegyzéseket fogsz kapni.

Webkamera – A jelenlét

Sokak számára ez megosztó lehet, viszont úgy tartom, hogy elengedhetetlen a webkamera a streameléshez. A nézőknek látniuk kell az arcodat, amihez kötni tudják a hangot, a stílust, a játékot, a vicces jeleneteket és a beszélgetést.

Ahogy már több cikkben is említettem, nem szükséges, hogy hiper-szuper eszközökkel rendelkezz. Nem kell egyből a több tízezres webkamerát megvásárolnod, ahhoz, hogy lássanak. Mostanra már eljutottunk odáig, hogy akár a telefonodból is csinálhatsz webkamerát és szerintem a Te zsebedben is ott lapul egy okos telefon.

A Játék és a nézettség

A kezdetek során valószínűleg kevesen fognak nézni téged, sőt lehet, hogy senki. Erre az egyik legjobb megoldás, ha olyan játékot választasz, amit nem több százan közvetítenek. Így sokkal könnyebben találnak rád az elérhető streamerek között.

A második megoldás pedig, egy kissé szürke kalapos (grey hat) megoldás, viszont elősegíti, hogy rád találjanak a nézettebb játékokban. Egyszerűen kérj meg néhány ismerőst, hogy nézzék a streamedet, akár telefonon vagy gépen. Ezzel összeszedhetsz 4-5 nézőt és máris, nem legalulról indulsz, hanem középtájról.

Azt le kell szögeznem, hogy nincs értelme nézőket és követőket vásárolni! Több oldal is reklámozza, hogy könnyen bekerülhetsz a partner programba, illetve sokkal felkapottabb leszel ezzel, viszont nem származik semmi jó ebből. Nem lesz tényleges követőd, akivel kapcsolatot tudnál építeni, aki akár egy beszélgetés során feldobná a nevedet. De legfőképpen az miatt fog problémád származni ebből, mivel a partnerprogram regisztráció során manuálisan tekintik át a csatornádat, és egyből feltűnő lesz, ha magyar streamerként, Mexikóból Jose Emanuel követ téged.

Ne told fullba a kretént

Leírhattam volna szebben is, de úgy voltam vele, hogy ebben minden benne van, amiről ez a fejezet szólni fog, meg nem mellesleg, milyen menő már?

Ha bemész egy étterembe, belépés után egyből köszönsz, odamész a pincérhez, személyesen köszönsz neki is és megkérdezed tőle, hogy van-e esetleg egy szabad asztal, a párodnak és neked. Odakísér a pincér, leveszed a barátnődről a kabátot, betolod alá a széket, megvacsoráztok, majd haza fele megbeszélitek, hogy milyen jó volt a kiszolgálás, az étel, amit rendeltetek, a hangulat és a halk zene is, ezért valószínűleg a következő hónapban is ellátogattok az étterembe.

Ha hosszútávú kapcsolatot szeretnél kiépíteni a közösségeddel, akkor ne ossz meg minden marhaságot a Facebook oldaladon. A stream során nem kell percenként emlékeztetni a nézőket, hogy ott van a feliratkozó gomb. Nem kell kiborulnod, ha netalán hátulról lekéselnek, mert nem figyeltél.

Persze, persze tudom jól és látom, hogy mostanság ez a „menő”, elég csak megemlítenünk Tyler1-t.

De én mégis arra ösztönöznélek, hogy olyan közvetítő legyél, aki a minőségi tartalomra és a kreatív megoldásokra törekszik. Nem arra, hogy a napi hülyeségét eladja a neten, vagy közvetítse, ahogy éppen alszik. Találd meg az arany középutat.

Konklúzió

Ahogy már a legelején leírtam a munka oroszlán részét Te végzed, neked kell kitapasztalnod, hogy melyik játék vagy kategória felel meg a számodra, hogy a nézőid hogyan reagálnak a közvetítésre és mit várnak el tőled. Az információk csak útmutatásul szolgálnak, hogy sikeres legyél.

Nagyon remélem, hogy segítettem elindulni az úton és sikeres leszel a továbbiakban. A legfontosabb a kitartás és a rendszeresség.

Még egyszer megjegyezném, hogy ha személyes segítségre lenne szükséged, akkor küldj egy emailt az info@techblogger.hu címre. Ha van egy kis időd, akkor ugyanerre az elérhetőségre várom a tapasztalatodat is, hogyan váltak be a technikák, akár egy hét vagy egy hónap múlva.

Források:
Patrick Hanlon (2006): Primal Branding
https://www.mindtools.com/pages/article/smart-goals.htm – SMART célok meghatározása

A bórítókép és a grafikai elemek, egyes részei a freepik.com oldalról származnak.

Nincsenek hozzászólások
Szólj hozzá Mégse
Kommentek: Hogyan legyél sikeres streamer?

Az email címet nem tesszük közzé.

Attach images - Only PNG, JPG, JPEG and GIF are supported.

Ingyenes streamer minikurzus
Már a hajadat téped a sok beállítástól?
Ne hagyd, hogy az akadályok megállítsanak téged.
Egy átfogó segítség a streameléshez és útmutató az OBS Stúdió legfontosabb beállításaihoz.


 
Bezárás :(

Login

Welcome to Typer

Brief and amiable onboarding is the first thing a new user sees in the theme.
Join Typer
Registration is closed.
Share via
Copy link
Powered by Social Snap