Mekkora jelentőséggel bír a cookie ( süti ) az internet használat során? Mi is az süti? Hol van benne a csapda?
Mindenki használja őket. Felnézünk egy weboldalra, máris feldobja számunkra, hogy “Szia, fogadd el a sütiket, hogy használd az oldalt”. Senki nem olvassa el őket, csak egyszerűen rákattintunk az “Elfogadom” pontra és már megyünk is tovább. De miért fontos ez? Minek kell használnunk egyáltalán? Hogyan tudnak ezzel minket nyomon követni?
1994 – Egy sornyi történelem
Lou Montulli egy olyan rendszert alkotott meg, mely az 1994-ben kiadott Netscape böngésző és a Web között kommunikálni tudott. Ez lett a cookie ( süti ). Először arra használták, hogy megfigyeljék, az adott felhasználó járt-e már a Netscape weboldalán és ha igen, akkor a megjegyzett beállításokat újból betöltse a rendszer. Ezt a megoldást használják jelenleg is, például a webshopoknál a bevásárló kosár tartalmának megjegyzéséhez és számos funkció tárolására.
Tehát lényegében olyan adatokat tárol el, amely az adott weboldal működését elősegíti.
Hol kezdődik a probléma?
Ezek alapján láthatjuk, hogy fontosak a gördülékeny böngészés szempontjából. Egyes elemeket, nem kell újra betöltenie a rendszernek, felismer minket.
Ott kezdődött a probléma, hogy a weboldalak elkezdtek minket megfigyelni. “Megtalálták azt a módját a süti felhasználásának, hogy kövessék a mozgásunkat az interneten keresztül.” Célzott hirdetéseket kezdtek el gyártani a böngészési adataink alapján. Biztos észre vetted már Te is, hogy tegnap még egy Awei fülhallgatót néztél, ma már meg a Facebook folyamatosan bedobja a fülhallgató hirdetéseket. Eléggé elbizonytalanító, hogy egyes cégek milyen információkat használhatnak fel erre a célra.
De tisztáznunk kell. Nem minden süti rossz. Nem magával a cookie-val van a probléma, hanem azzal, hogy ezt az adott weboldalak felhasználják. A weboldalak 95%-a használja, de átlagosan olyan feladatokra, hogy gyorsan reagáljon a weboldal, vagy hogy számolja a látogatókat. Ezen adatok gyűjtése során személyes adat nem kerül tárolásra, mivel egy ID segítségével rögzítik ezeket az információkat.
Google, Youtube, Facebook, Amazon
A nagy cégeknél viszont felmerülhet ez a probléma. Itt nem pár ezres látogatókról beszélünk, hanem pár tíz millióról és ezek az oldalak nagy valószínűséggel a Te nevedhez ( konkrétan a nevedhez ) csatolják ezeket az információkat. A Google adatgyűjtése lehet rémisztő, mely kereséseid és weboldal látogatásaid által megtudja határozni azt, hogy milyen politikai nézeteid vannak, milyen egészségügyi problémával küszködsz és sorolhatnánk.
Mi lenne a megoldás? Vagy netalán van már?
Az egész EU nemrég a GDPR-től zengett. Egy adatvédelmi szabályozást 1995-ben már készített az EU,de az már napjainkban elavult, illetve teljességében megváltozott az internet használat azokhoz az időkhöz képest. Ezzel próbálja meg korlátozni az adatfelhasználást, legfőképpen a nemrég említett nagy cégeknél. Az összes EU-ban tartozókodó weboldalaknak meghatározta, hogy fel kell tüntetni a Cookie használatot, és le kell írniuk, hogy mire használják ezeket. A felhasználóknak lehetőséget kell adni, hogy ennek használata nélkül böngészhesse a weboldalt.
Pont a nagy cégek megpróbálják ezt “elmismásolni”. A legtöbb esetben odabiggyesztenek egy elfogadom gombot, a több száz adatgyűjtés elfogadására. Az egyes adatvédelmi hatóságok már elkezdték a büntetést, úgyhogy már láthatunk javulást. Szem előtt kell tartanunk, hogy itt nem az összegről van szó, melyet kiszabnak, hanem a felelősségről, amellyel tartoznak a felhasználóiknak.