Folytatódik az e-kereskedelem előretörése. Az üzemanyag- és járműeladást leszámítva 10% felett jár az online értékesített termékek részesedése a teljes kiskereskedelemben. A magyar e-kereskedelmi piac kedvező környezetet nyújt az újonnan belépő szereplők és a régi motorosok számára egyaránt.
Persze felvetődik a kérdés, valóban aranybánya az e-kereskedelem? A GKID (korábbi nevén GKI Digital) a napokban publikálta az aktuális toplistáját. Eszerint Magyarország legnagyobb kereskedője a május 2-án véglegesen összebútorozó eMAG-Extreme Digital páros, amelynek bevétele elérte a bruttó 210 milliárd forintot.
2021-ben a hazai e-kereskedelmi piac növekedése meghaladta a 32%-os éves bővülést, aminek köszönhetően a szektort az egyik leggyorsabban fejlődő ágazatként említhetjük. A megkérdezett e-kereskedelmi szakértő arra hívja fel a figyelmet, hogy a tavalyi növekedés üteme lényegesen magasabb annál, amit a pandémia előtti években mérhettünk. Egyértelműen látszik, hogy az e-kereskedelem számára a „stay home” korszakok jelentős lökést eredményeztek, aminek vetülete a vásárlói szokások megváltozásában is tetten érthető. Ma már természetesebbnek érezzük az online vásárlás különböző formáit, mint 2020 márciusa előtt.
A GKI jelentése arra is felhívja a figyelmet, hogy „a forgalom 2020-ig nagyobb mértékben nőtt, mint a tranzakció (rendelésszám), de a két mutató bővülési üteme tavaly – dacára a magas inflációnak – kiegyenlítődött, 2022-ben pedig akár már nagyobb növekedési dinamika is jellemezheti majd a tranzakciószámot, mint a forgalmat”.
Mindeközben megfigyelhető a vásárlói rétegek változása. A gyakorlat nem csupán azt a tévhitet cáfolta, miszerint az e-kereskedelem az Y- és Z-generáció játszótere, hanem arra is rávilágított, hogy az idősebb korosztályok kényelmi megoldásként tekintenek az online vásárlásra. Míg a fiatalok számára a vásárlás sok esetben „plázázással”, mozival, gasztronómiai élvezetekkel párosul, az 50 feletti korcsoportok inkább hatékonyságra törekednek.
A megkérdezett marketingszakértő arra is felhívja a figyelmet, hogy a vásárlói bázis növekedésének lassulása látszólag pesszimizmusra adhat okot, ugyanakkor a vásárlási gyakoriság növekedésének nincs felső korlátja, így az online áruházak növekedési potenciálja jelentős. Ezt támasztja alá, hogy a főváros és Pest-megye lakosai a teljes forgalom 46%-át realizálják; vagyis ez azt jelenti, hogy a többi megye alulreprezentáltsága további növekedési potenciált tartogat.
Összességében kimondható, hogy e-kereskedőnek lenni remek üzleti lehetőségeket rejt, noha a piac jelentős kihívások elé állítja a szereplőket. Évente mintegy 10%-kal emelkedik egy új vásárló elérésének költsége, mindeközben a logisztikai és raktártechnikai megoldások díjai is terhet rónak a vállalkozókra.
A határokon átívelő kereskedés olyan lehetőséget kínál minden egyes e-kereskedőnek, ami szó szerint határtalan növekedést kínál. Az elért profit nagysága csupán a kereskedő rátermettségén és szorgalmán múlik.