Az e-kereskedelem felfutásával egyre többen vásárolunk online vagy éppen gondolkodunk el webáruház indításán. A szektor kevésbé látható, kiszolgáló tevékenységei nem csak kapacitásaikat tekintve növekednek, de jelentős technológiai fejlődésen is keresztül mennek.
Cikkünkben megnézzük miként működhet egy magyar webshop logisztikája a gyakorlatban.
Elmélet és gyakorlat
Hazai viszonyok között helyesebb lenne a cikk címe abban a formában, hogy milyen technológia állhat a webshop logisztika mögött. Ennek oka, hogy hatalmas különbségeket tapasztalhatunk a webáruházak technológiai fejlettsége között. Komolyabbnak tűnő cégek között is akad, ahol még a készletnyilvántartás sem teljesen megoldott, miközben akár egy kezdő e-kereskedő számára is elérhetőek hazánkban is a legmodernebb megoldások.
A különbségek léte számos okra vezethető vissza. A naprakész információk hiánya és az évtizedeken keresztül bevált módszereken és szokásokon alapuló vezetői szemlélet máig elterjedt. Ez azon kereskedők esetében jellemző, ahol az online kereskedelem kiegészítőként van jelen, vagy korábbi hagyományos bolt értékesítést váltott fel. A technológiai fejlesztés itt többlet beruházásként és nem indulási költségként merül fel, ezért nagyobb eséllyel akad el valamelyik döntéshozói szinten.
A webáruházakat kiszolgáló logisztika fejlődése az e-kereskedelem növekedéséhez képest megkésett. A kiszervezett webáruházi logisztikai kapacitások és a szolgáltatás minősége sokáig az igények és elvárások szintje alatt maradt. Ezért sokan csalódtak az első kiszervezési próbálkozások során és saját fejlesztésekbe kezdtek, amik ugyan működnek, de messze nem követik a logisztikai technológia gyors fejlődését.
A következőkben arra koncentrálunk, mi az a webshop logisztikai technológia, ami elérhető a hazai e-kereskedők számára. Sajnos ez messze nem jelenti azt, hogy minden webáruház mögött ilyen technológiai háttér áll, de ma már erre minden szereplőnek meg lenne az esélye. A magyar piac legújabb szereplői a világtrendekhez illeszkedő és azokat rövid időn belül követő technológiákat is bevezettek, így az e-kereskedelem robbanásszerű növekedése során mutatkozó kezdeti lemaradás folyamatosan mérséklődik.
A profi működés alapja: nyilvántartó szoftver és kiszervezés
Nyilvántartó szoftver
Egy webáruház alapvető működéséhez számtalan technológiai megoldás és szoftver szükséges. Különféle értékesítési rendszereket, webshop motort és ügyfélkapcsolati platformokat kell használnia minden kereskedőnek. Elengedhetetlen az online fizetési rendszerek bekapcsolása és egy számlázó program használata is. Ez csak az alap, még nem jutottunk el a megrendelések teljesítéséhez szükséges logisztikai háttérhez.
A profi működés lelke egy irányító és nyilvántartó szoftver, ami képes a fentieket és a logisztikai folyamatokat integráltan kezelni. A nyilvántartó szoftvernek a legfontosabb raktár- és szállításkezelő funkciókkal valamint a készlet és a rendelések állapotát és aktuális helyzetét figyelő megoldásokkal kell rendelkeznie. Megfelelő mennyiségű és minőségű friss adatunknak kell lennie készletünkről, hogy a beszerzést és a kampányokat optimalizálhassuk. Minden megrendelést nyomon kell tudnunk követni a küldemény összekészítésétől a kézbesítés végéig.
Amennyiben fontos, további adatok hozzárendelését is kezelnie kell a szoftvernek, ilyen lehet például a szavatosság vagy bizonyos számlázási információk. A nyilvántartó szoftverek általában felhő alapúak, hogy azok információi bármikor frissíthetőek és hozzáférhetőek legyenek az érintettek számára.
Kiszervezés
A precíz nyilvántartás elengedhetetlen, de a raktári és szállítási munkafolyamatok fizikai elvégzésére is szükség van. A profi működés másik fontos tényezője, hogy ezt hozzáértőkre bízzuk. Azért, hogy biztosak lehessünk a munka teljesítésében és nyomon követhetőségében, logisztikai feladatainkat és a rendelések teljesítését érdemes szakosodott szolgáltató felé kiszerveznünk.
Miért éri meg a kiszervezés? Azon felül, hogy naprakész nyilvántartási rendszert kapunk, ami hihetetlen módon könnyíti a döntéshozatalt, logisztikai folyamataink pontosabbak és gyorsabbak lesznek, ami közvetlenül hat az ügyfélelégedettségre. A logisztikai folyamatok kiszervezésével időt takarítunk meg, amit vállalkozásunk más területein kamatoztathatunk.
A rugalmatlan és költséges saját raktár fenntartása helyett, csak a ténylegesen igénybe vett raktári szolgáltatásokért fizetünk. Így a méretgazdaságosság előnyeiből részesülhetünk, folyamataink hatékonyak lesznek, eközben költségeink csökkennek.
Fulfillment központ mindennapjai
A fulfillment a webáruházi rendelések teljes logisztikai teljesítését jelenti. Magában foglalja a logisztikai központba érkező termék betárolását, nyilvántartásba történő felvételét, mozgatását, a rendelések kezelését, azok alapján történő komissiózást, a küldemények csomagolását és kiszállítását. Jellemzően a fulfillment része az utánvét- és visszáru-kezelés is. Szolgáltató függvényében más pénzügyi feladatokat vagy speciális csomagolási, címkézési kéréseket is tudnak teljesíteni.
Ahogy már említettük, a feladat elvégzésének lelke az integrált irányító szoftver. A webáruházi megrendelés egyből a raktárba fut be, a komissiózó ez alapján látja a kigyűjtendő termékeket és történik meg a csomagolás és a szállítás is. Mindeközben a webáruház üzemeltetője otthonról is követheti, hogyan áll a küldemény összekészítése és minden teljesítés után milyen készletek maradnak a raktárban.
A feladatokat manuálisan, de akár robotizáltan is elvégezheti a szolgáltató. Utóbbi azt jelenti, hogy nem pusztán gépesíti a raktárt a logisztikai cég, hanem kiváltja a humán munkaerő jelenlétét azon folyamatokban, ahol ez lehetséges.
A manuális raktárakban is a legtöbb folyamat automatizált és nyomon követhető. A termékek mozgatását a munkatársak gépek segítségével végzik. Az ilyen raktárak nagyobb területet foglalnak el és működésük valamivel lassabb. Előnyük, hogy beruházási költségük alacsonyabb.
A robotizált raktárban nem az alkalmazottak keresik a termékeket, hanem robotok mozgatják azokat az alkalmazottak felé. Ennek a technológiának kisebb a helyigénye, gyorsabb és minimalizálja a tévesztés lehetőségét. Az egyébként is munkaerőhiánnyal küzdő iparág így hatékonyabban, kiszámíthatóbban és kedvezőbb költségek mellett tud működni. A robotizált raktár kiépítése jelentős beruházás.
Egy fulfillment raktár több e-kereskedő termékét kezeli egyszerre. Így a raktár magas kihasználtsága folyamatosan biztosítható, költséghatékony működése még a szezonalitást mutató termékek esetében is megoldott. A kiszervezés a kereskedő logisztikai kiadásait méréskelheti és könnyen tervezhetővé teheti.
Van kivétel?
Ki lehet-e maradni a technológiai fejlődésből hosszabb távon? Van-e olyan méret, ami alatt nem éri meg kiszervezni a logisztikát? Minden termék esetében ugyanolyan hatékony a fulfillment? Sok kérdés merülhet fel az átlagtól valamilyen módon eltérő webáruházak és az induló vállalkozások kapcsán.
A technológiai fejlődésből természetesen ki lehet maradni, de ez már rövidebb távon is a versenyképesség csökkenését okozza. A kiszervezés bármekkora méret esetén indokolt lehet, de havi 80-100 megrendelés esetén már egészen biztosan költségmegtakarítást is hoz. A fulfillment néhány ritka kivételtől eltekintve minden darabárut forgalmazó e-kereskedő számára megérheti.
Egyedi termékek esetén a kiszervezés előnyei kevésbé érvényesülnek. Például saját készítésű ékszerek, festmények esetében a saját raktár fenntartása indokolt lehet. Ugyanez igaz a különleges tulajdonságokkal rendelkező termékekre (például mérgező, maró, robbanásveszélyes, engedélyköteles, nagyon kicsi vagy nagyon nagy termékek).
Ha nem vagyunk biztosak a döntés meghozatalában, akkor érdemes előzetes ajánlatot kérni néhány szolgáltatótól, megjelölve kétségeinket is. A jobb szolgáltatók nem pusztán egy ártáblázatot küldenek vissza, de igény esetén segítenek felmérni jelenlegi logisztikai helyzetünket, költségeinket és egyedi igényeink figyelembevételével készítenek vállalkozásunkra szabott ajánlatot.